СтаттіСуспільство

Як взяти участь у семінарі та не пошкодувати про це? Чек-ліст проти тренінгових розчарувань

Ера семінарів, тренінгів, майстер-класів, форумів на будь-який смак і на будь-який напрямок. Попередній рік став для мене роком тренінгів. Оскільки само собою виходило так, що моя семінарська діяльність була аж надто активною, з початком нового року я вирішила скоротити кількість цих заходів утричі.

Для початку: мені вдалося. І зараз я подумую скоротити кількість тренінгів ще трохи, при цьому змінивши їхню спрямованість і концепцію. Але поки що поділюсь вже набутим досвідом — буду рада, якщо це допоможе комусь вибрати освітньо-нетворкінговий івент і принаймні не розчаруватися.

ФОРМАТ

Зовсім новачки мене іноді запитують, що таке тренінг, а що таке семінар, а форум що, і чим відрізняється від усього того майстер-клас. Про мітапи, хакатони, спринти розмова навіть не заходила… 🙂 Що ж, найпростіше прочитати в декількох джерелах опис і приклади кожного з видів таких профільних заходів, аби для себе укласти в голові основні відмінності.

Розібравшись в різновидах, ви, швидше за все, вже зараз:

  • зрозумієте, куди би вам хотілося потрапити;
  • будете знати про часові рамки івентів різних видів (наприклад, часто хакатон дотримується формату 48 годин концентрованої роботи без сну, а на тижневому семінарі з 10 до 18 ви будете почувати себе спокійно, п’ючи каву і релаксуючи в джакузі, якщо це передбачено програмою);
  • будете в курсі відмінностей форматів роботи;
  • сформуєте власні цілі й очікування;
  • дізнаєтеся, як підготуватися, аби взяти для себе з події найкраще;
  • усвідомите, для якого формату івенту вам, можливо, потрібно ще попрацювати, а який тренінг шукає якраз початківців.

Обирайте формат в залежності від ваших уподобань. Наприклад, мені важко всидіти на місці більше години, тому я люблю тури, освітні екскурсії, майстер-класи, де багато практичних завдань. Якщо ви за “посидіти в куточку” — форуми, семінари на вас чекають. Майте на увазі, що часто “пропускної карткою” туди стануть ваші наукові статті або папка з портфоліо.

 ОСОБИСТА МОТИВАЦІЯ

Дайте відповідь собі на питання: навіщо вам потрібен семінар / тренінг / форум, etc.?

Таке питання поставлять вам і організатори івенту, щоб дізнатися вашу мотивацію, тому, щоб не довелося вигадувати зайвого, спершу дайте чесну відповідь самому собі.

Типовий опис вигод свого івенту організаторами і типові відповіді аплікантів:

  • отримати нові знання, навички;
  • завести корисні знайомства (нетворкінг);
  • повеселитися, зарядитися гарним настроєм;
  • поділитися своїм досвідом і т.д.

Вигадайте що-небудь оригінальне, ну!

  • Я буду вперше в місті, де проводиться івент, і мені цілий день нема чим зайнятися. А тут як раз тренінг з SMM! А я як раз SMM-ник.
  • Уже другий рік хлопець радить відвідати ваш семінар. Минулого року я його не послухала, але в цьому вже все серйозно. Ваш вибір на користь мене — ваш внесок в наші щасливі стосунки!
  • Побились об заклад. Якщо я не ввійду до трійки кращих на вашому хакатоні, з мене оренда ВMW X5 на добу. Рєбяяят …

Будьте конкретними і чесними:

  • Мені 46, і мені соромно, що я жодного разу не була на форумі екологів. У мій час такого не було, особливо в маленьких містах. А я не хочу зупинятися в розвитку.
  • У свої 21 я тільки знайомлюсь зі сферою маркетингу. Мені дуже цікаво. Цей майстер-клас з подальшим відбором на стажування — мій шанс зрозуміти для себе, наскільки серйозні мої наміри в професії, перевірити свої сили.

Й одразу — про реєстрацію.

РЕЄСТРАЦІЯ

Може зайняти від 5 секунд до декількох днів або навіть місяців, якщо доведеться робити особливі документи.

Можливий варіант, що для участі вам просто знадобиться вписати у форму ім’я та номер телефону (зазвичай для лекцій і вебінарів). Але частіше вам доведеться витратити, в середньому, від 10 хвилин до години, щоб заповнити підступно і ретельно прописану організаторами анкету (Google-форму або спеціалізований бланк, який, можливо, доведеться відправляти паперовим листом з оригіналами деяких документів).

Правило зазвичай таке: чим серйозніший проект, тим більше даних про вас будуть збирати організатори. В окремих випадках потрібно бути готовим (або не готовим) пройти TOEFL, отримати візу, зробити рентген 5-го хребця…

1-OfGlWKkP_0MDakED1hcBxg

ОРГАНІЗАТОР

Найчастіше саме від організатора потрібно “танцювати” далі, і від нього залежать всі інші моменти.

Організатором може бути:

  • благодійний фонд;
  • громадська організація;
  • приватне підприємство;
  • експерт або приватний активіст (часто від якоїсь неприбуткової організації або комерційної компанії);
  • ТОВ (зазвичай внутрішньокорпоративні тренінги) тощо.

Неприбуткові і непартійні організації (NGO) зазвичай проводять заходи, фінансовані фондами та донорами, меценатами, рідше краудфандингом, тому максимум, що ви можете заплатити — невеличкий організаційний внесок, що йде на підтримку діяльності NGO.

Часто івенти від NGO покривають ваші транспортні витрати, харчування, проживання, іноді передбачені добові. Дізнайтеся трохи про самого організатора — банально, чи представлений він у соцмережах, чи має власний сайт, що про нього пишуть ЗМІ, які проекти він уже реалізовував.

 ОПИС

Найголовніше, від чого ви відштовхуєтеся в рішенні реєструватися або не реєструватися. Слід відокремлювати “воду” від конкретних фактів. Наприклад: “Вам буде дуже цікаво з нами!” та “15 спікерів з 3 країн світу попрацюють разом з вами над вашими ідеями”. Оцінюйте самостійно.

ТЕМА

Здавалося б, що тут ще гадати? Якщо вам подобаються квіти — записуйтеся на майстер-клас із флористики, а не на QA-Meetup. Але все ж є такі суміжні сфери-пастки. І це стосується гуманітарних напрямків.

Наприклад, фахівцю або фахівчині з соціології, культурології, політології, PR, журналістики, права, трендвотчінгу можуть бути цікаві суміжні (й не дуже) теми. Якщо піарник працює у сфері політики, йому дуже навіть непогано побувати на саміті UA-EU. Якщо журналіст працює з темою військових конфліктів, чудово би розбиратися в психології, соціології трохи більше, ніж пересічному громадянину.

Особливо тяжко громадським активістам. Для них, власне, є івенти на будь-який напрямок. І вибрати те, що дійсно потрібно для роботи, буває важко.

Тому зробіть міні-прогноз: як ви будете використовувати ці знання у своїй діяльності. Не засмічуйте голову непотрібною інформацією. Залиште “для загального розвитку” вдома у шафі. Йдіть на вузькоспеціалізований івент, де сидять всі “ваші”.

Якщо сумніваєтеся щодо “ваша тема / не ваша” — не соромтеся уточнити в організаторів деталі програми, що вас цікавлять. Запитайте у знайомих, які вже відвідували подібний захід

ПРОГРАМА

Вона може бути як доступна спочатку й активно рекламуватися цілком або частинами із лекторами. Або ж надсилатися персонально після підтвердження, що ви відібрані для участі.

Не вводьте себе в оману щодо того, чи цікавий вам контент івенту. Якщо вас вибрали учасником, надіслали програму, і ви розумієте, що “ні-ні”, — спокійно й аргументовано відмовтеся.

До речі, деякі організатори практикують гнучку програму — це програма, яку складають самі учасники. Наприклад, в листопаді 2016 року я була на екскурсії численними медіа-офісами у Варшаві від проекту Eastbook Media School. Обирали серед списку запропонованих редакцій, студій, медіа-компаній самі учасники, а рішення приймалося, виходячи з кількості голосів. Формат — на любителя (комусь подобається прийти на все готове), але демократичний.

МІСЦЕ

Відіграє роль. Не головну, проте. Кілька разів я не брала участь в івенті через складну логістику або… інтуїція підказувала утриматись від участі. Так, було таке неконкретне містечко “під Мінськом”, про яке я ні слухом-ні духом. Але ж якщо івент проходить в Парижі або на еко-курорті — градус бажання долучитись значно підвищується.

burylo-02

ТРЕНЕР / ЛЕКТОР

Якщо тренер — не ваш колега або фахівець, про якого ви чули, не полінуйтеся знайти експерта у Facebook і / або LinkedIn. Зазвичай цього вистачає, щоб зітхнути з полегшенням, або почати строчити злісний пост про шарлатанів. Можете підписатися на експерта у соцмережах, щоб отримувати повідомлення про схожі івенти.

 ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ

Це ви зможете побачити тільки на практиці. Але перші тривожні дзвіночки проявляються рано. Якщо вам відповідають через тиждень, складно додзвонитися, розповідають без конкретики, пропозиція виглядає неправдоподібною, і якщо ви дійсно загорілися цим івентом — перевіряйте все, що можете. А що не можете — делегуйте перевіряти подружкам, які хочуть вам тільки найкращого (жарт, таких не існує).

УЧАСНИКИ

Кого шукають організатори? Чи зазначають вони в описі заходу свою цільову аудиторію? Знайте, що це і буде ваше оточення. Якщо ви веб-ілюстратор, вам точно буде нормально з піарниками у сфері IT? Вибирайте своє оточення.

ВАРТІСТЬ

Нерідко саме цей пунктик є перешкодою для охочих потрапити на івент. Вам може скільки завгодно подобатися Берлін і тема інновацій, але перспектива віддати 3 тисячі $ за участь у форумі без урахування проживання, харчування та транспорту вас трохи лякає.

Варто нагадати собі, що організатори ретельно продумують цінники своїх заходів, знаючи, хто їхня цільова група. Тому гроші виступають своєрідним фільтром в “інший світ”.

У Запоріжжі активні жителі із задоволенням ходять на івенти в середньому за 70–250 грн за 2–3 години. У Києві ціни дуже різняться, але з досвіду, потрапити на більшість кількагодинних лекцій, майстер-класів можна за 250–500 грн. І, звісно, у кожному місті ніхто не відміняв ті заходи, де ВХІД ВІЛЬНИЙ.

Варіантом пробратися на бажаний, але дорогий івент можна спробувати як волонтер або акредитований журналіст, повідомивши організаторів про своє бажання та додавши для переконливості коротку мотивацію (мені так жодного разу не відмовляли).

1-burylo

AFTER-EVENT, або ПРО СТАЛІ ЗМІНИ

Для мене дуже важливим в івентах, проектах є “післясмак” — те, що відбувається ПІСЛЯ заходу. Які емоції, спогади, досвід у мене залишаються? Як змінилося моє життя?

Змінити життя після одного проекту, одного семінару дійсно можливо! Я не перебільшую. У мене є чимало прикладів: люди одружувалися, зустрівшись на івенті, змінювали місце проживання, своє оточення на 360 градусів, сферу діяльності, роботу, ну, як мінімум, зачіску. 😉

Такі івенти в своєму житті можна буде перерахувати на пальцях. Результатів “смачного післясмаку” досягти найважче. Але саме такі проекти крутять Землю.

Часто про перспективи і плюшки заздалегідь повідомляють організатори в описі. Але нерідко вони можуть це приховувати до кінця проекту і зробити сюрприз:

  • подарунки для переможців або для всіх учасників;
  • стажування, практика в компанії з можливістю працевлаштування;
  • подорож до іншої країни або іншого міста;
  • створення нетворкінгової мережі учасників / експертів;
  • рекомендаційний лист і т.д.

 І НАОСТАНОК. ДЕ ШУКАТИ МОЖЛИВОСТІ

Громадський сектор:

Сектор культури:

Бізнесова та IT-сфера:

Ви можете доповнювати список у коментарях!

Розвивайтеся, але пам’ятайте, що ваше життя — це не суцільний семінар. 😉 Повна версія матеріалу також доступна в блозі на Medium.

Наташа Бурило, спеціально для “Порогів”

Фото авторки

Попередня публікація

Експертка ІМІ Наталія Виговська: «Журналісти мають виховувати владу»

Наступна публікація

Запорізькі медіа – серед лідерів за кількістю джинси: результати моніторингу ІМІ

redactor