У кадрі лише діти (Міжнародний день дитячого телерадіомовлення)

«Діти можуть не лише вчитися, а і створювати свій власний телевізійний продукт»

Інна Пенчук

Щорічно у першу неділю березня в світі відзначається день дитячого телебачення та радіомовлення.  Цей день започаткували ЮНІСЕФ, аби звернути увагу всіх телерадіомовників на проблеми дітей та підлітків. Багато років головною складовою цього свята залишається участь дітей в створенні програм для телерадіоефіру, аби кожна дитина могла відчути себе частиною процесу. В цей день ефір наповнюється програмами, що налаштовуються на «дитячу хвилю».

Телебачення відіграє важливу роль у формуванні світогляду малюків. Багато з них у майбутньому працюватимуть у сфері телебачення. Як з самого малечку підтримати дитину в її прагненнях?

tim-gouw-75989-unsplash

Зараз в Запоріжжі діє Перша дитяча телешкола, під керівництвом Інни Пенчук. В інтерв’ю для Телеканалу Z Інна повідомила, що ідея створення телешколи тісно пов’язана з її докторською дисертацією на тему дитячого телебачення:

«І коли ми говоримо про це в теорії, чому б не продемонструвати це на практиці, що це можливо. Діти можуть не лише навчатися, а і створювати свій власний телевізійний продукт, який будуть дивитись багато глядачів».

В телешколі діти вивчають 12 різних дисциплін, що гармонійно поєднують освіту, розвагу, креатив та творчість. Дітей навчають відповідно до програм, передбачених для кожної вікової групи. Викладачам вдається розкрити дитину у кадрі та навчити принципам телевізійної роботи. Щотижня діти можуть стати учасниками програми «Маленькі дорослі», що виходить в ефір на Телеканалі Z.

«Важливим у формуванні дитини є ставлення батьків до того, що хоче робити дитина. Треба прислухатися до дитини, до того що саме вона хоче.»

Інна Пенчук

Дітей навчають не лише майстерної поведінки в кадрі, а і засад журналістики. Викладач Оксана Козачок розповідає телешколярам, що таке етика у вимірі журналістської діяльності. Молодші учні практикувались в етичній поведінці: просили вибачення, підбадьорювали, співчували. Старші телешколярі, в свою чергу, розглянули основні документи, які регулюють діяльність журналістів у написанні матеріалу. Дітей навчають керуватися кодексами етики у своїй майбутній діяльності та розуміння, хто такий журналіст. Весь пройдений матеріал  закріплюється у ігровій формі.

Також в телешколі проходив десятиденний тренінг з емоційного інтелекту. Під час нього діти мали змогу дізнатися більше про світ емоцій. Через спеціальні арт-тренінги вони вчилися розуміти себе, свій емоційний стан та як боротися з негативними емоціями, аби досягти врівноваження та позитивного настрою.

Однією з цікавих методик викладання в школі можна назвати медіатренінги для молодших учнів. На початку занять викладач обговорює з дітьми новини, які трапились з ними цього дня. Таким чином у дітей формується уявлення моделі журналістики вцілому.

В телешколі діти відкривають свої таланти, набувають впевненості в собі та комунікабельності. Завдяки різноплановій програмі навчання, діти отримують досвід професійної діяльності тележурналіста та навчаються акторській майстерності. Крім того, групові заняття вносять організованість та зачатки дисципліни. Завдяки роботі в колективі, дитина навчається контактувати з однолітками, стає більш розкутою та соціалізованою. Про розклад занять можна ознайомитись на офіційній сторінці Facebook.

«Хочеться щоб діти, які навчаються в телешколі були реалізовані і в подальшому стали журналістами і ведучими, або просто набули досвіду, щоб вміти комунікувати, чути і слухати.»

Олена Пенчук

В майбутньому директор школи Олена Пенчук і надалі розвиватиме дитячу телешколу та планує залучити особливих дітей до журналістики та комунікації.

Результати аналізу сегменту дитячого телебачення, оприлюднених торік на обговоренні проекту дитячого та молодіжного мовлення показують невтішні результати:

«Близько 60% усього контенту – це мультики. І останніми роками спостерігається тенденція, коли телеканали геть відмовляються від такого жанрового наповнення. Із пізнавальними передачами ситуація  теж складна. Останній моніторинг Національної ради, проведений у квітні – травні цього року, засвідчує, що такі програми є в ефірі лише 4-х телеканалів».

Роман Кіфлюк

Це означає, що потрібно приділяти більше уваги дитячій аудиторії, створюючи нові програми не лише освітнього, а й розважального характеру. Потрібно співпрацювати з дітьми, аби краще зрозуміти їх потреби.

Дитяча медіа-творчість та способи її впровадження, за словами Ірини Жданової, «Можуть стати надійним інструментом виховання в дітей культури грамотного споживання медіа, формування критичного мислення, практичних навичок створення власної медіа продукції».

В Запорізькому телеефірі є програми, де дітлахи – безпосередні учасники знімального процесу. Одна з них це освітньо-пізнавальна програма «Маленькі дорослі», що  виходить на телеканалі Z. Вона поділена на рубрики, в яких експертами та ведучими виступають діти. Телепроект спрямований на підвищення медіаграмотності дітей, віком від 5 до 17 років, що навчаються в Першій дитячій телешколі. Переглянути випуски програми можна на сторінці YouTube.

На телеканалі Алекс можна переглянути випуски програми «Кіндер-експерт». В кожному випуску дітям пропонуються питання, на які треба відповісти. Тобто експертами з того чи іншого питання виступають самі діти. Такі програми допомагають дітям правильно формулювати свої думки та впевнено триматись на камеру.

Анна Перекрест