Позачергове Пленарне засідання Верховної Ради України відбулося в закритому режимі 31 липня. На засіданні розглянули важливі для України міжнародні угоди та законопроекти. Окрім одного – законопроекту № 4116-а про реформування системи управління Єдиною газотранспортною системою, який, на думку Арсенія Яценюка, є «не просто предметом національної безпеки, а й предметом виживання країни».
Проект закону вкотре провалили – Верховна Рада відправила його на повторне друге читання.
Коротко розглянемо умови законопроекту:
– газотранспортна система й сама труба залишаться в державній власності;
e=”text-align: justify;”>
– однак створюватимуться оператори – два публичні акціонерні товариства «Магістральні газопроводи України» та «Підземні газосховища України». Ці компанії оперуватимуть газотранспортною системою. Контрольний пакет акцій (51 відсоток) в цих компаніях належатиме винятково українській державі;
– інші 49 відсотків можуть належати компаніям з Європейського Союзу та Сполучених Штатів Америки, які мають відповідну сертифікацію і ліцензування;
– остаточний перелік інвесторів в українську ГТС затверджуватиметься Верховною Радою України.
Що це дає Україні?
– інвестиції від ЄС та США допоможуть підняти економічну ефективність нафтогазової галузі країни;
– прийняття цього документу дозволить Україні наблизитися до європейських стандартів;
– посилення енергетичної незалежності України;
– Росія не побудує «Південний потік», який планується в обхід України, оскільки членам ЄС буде невигідно фінансувати будівництво нового газопроводу в той час, коли можна вкласти менші кошти для модернізації вже існуючого в Україні.
Детальніше про «Південний потік»
«Південний потік» створюється для диверсифікації поставок російського природного газу до Європи й зниження залежності постачальників і покупців від країн-транзитерів, зокрема, від України та Туреччини. «Південний потік» вважається конкурентним проектом планованого газопроводу «Набукко», який повинен пройти прямо до Європи південніше Росії.
Єврокомісар Гюнтер Еттінгер назвав проект «Південний потік» таким, що суперечить інтересам Євросоюзу і пригрозив «Газпрому» проблемами з контрактами, якщо «South Stream» завадить конкуруючому європейському газопроводу «Набукко». Також єврокомісар із питань енергетики висунув умовою для втілення газпромовського проекту зміну політичної поведінки Росії в російсько-українському конфлікті. В інтерв’ю часопису «Frankfurter Allgemeine Zeitung» він заявив, що справа з «Потоком» зупинилася через небажання Росії рахуватися з європейськими принципами.
Тим часом частина ЄС вже «кинула» Україну: 7 країн Євросоюзу підтримують будівництво газопроводу з РФ в обхід України. Уряд Австрії виступає за продовження будівництва суперечливого російського газопроводу. У спільній заяві з іншими країнами Відень відстоюватиме реалізацію проекту в Єврокомісії, повідомила прес-секретар федерального канцлера Австрії у вівторок, 10 червня, в інтерв’ю Reuters. Зміст документа наразі узгоджується. За її словами, ініціатором спільної заяви став прем’єр-міністр Італії Маттео Ренці. До нього приєдналися також інші країни, через які повинен проходити газопровід: Болгарія, Сербія, Угорщина, Словенія, Хорватія і Австрія. Згідно з планами російського газового монополіста «Газпром», газопровід «Південний потік» повинен запрацювати вже з 2017 року. За задумом, він має зв’язати Росію трубою по дну Чорного моря з Болгарією, а далі гілками газ повинен транспортуватися до Греції, Італії, Сербії, Угорщини, Словенії та Австрії.
Запровадження Росією в експлуатацію газопроводу «Південний потік» може скоротити український транзит на 60 млрд. куб. метрів газу. Про це заявив голова правління НАК «Нафтогаз України» Андрій Коболєв в ефірі телеканалу ICTV.
«Після будівництва «Південного потоку» Україна може опинитися в дуже складному становищі. Головна проблема тут – відсутність партнерів. Наведу цікаву цифру. Зараз українську газотранспортну систему можна оцінювати в проміжку від 25 до 35 млрд. доларів. Якщо не буде транзиту, ця цифра буде меншою. Мабуть, в два рази », – заявив Коболєв.
Реакція українських депутатів
Проблеми законопроекту №4116-а «Про внесення змін в деякі закони стосовно реформування системи управління Єдиної ГТС України» почалися вже з його презентації. Тоді, 3 липня, не дивлячись на вигідні умови та його необхідність, проект підтримали лише 170 депутатів при 226 необхідних.
Тільки з третього разу 19 липня Верховна Рада внесла до порядку денного цей законопроект. «За» проголосували 246 народних депутатів.
Проте 24 липня ВР знову відреагувала проти – за відповідний закон проголосували 94 народні депутати при необхідному мінімумі в 226 голосів. Нардепи аргументували це тим, що вони проти передачі прав на українську ГТС приватним підприємствам і вважають, що газотранспортна система повинна знаходиться в управлінні держави.
В свою чергу, прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк заявив, що депутати свідомо йдуть проти інтересів України. «Вони провалили законопроект про модернізацію газотранспортної системи. Специфіка деяких народних депутатів полягає в тому, що вони закони не читають. Не знаю, або часу не мають, або не всі вміють читати. І говорять те, чого немає в законопроекті. Інші ж групи депутатів свідомо лобіюють важливі закони. Прізвища всіх лобістів зрозумілі – ті, хто все життя сиділи на газових потоках і зараз зірвали і далі хочуть зривати прийняття цього законопроекту. Нам потрібно повернутися до цього закону й перестати підігравати росіянам в стінах українського Парламенту», – сказав Прем’єр.
Зараз, як розповів Арсеній Яценюк в ефірі «Свободи слова», він сам обдзвонює багатьох депутатів, чи зможуть вони віддати свій голос, щоб не провалити закон на повторному розгляді. Президент України Петро Порошенко також намагався посприяти тому, щоб закон врешті підписали. Він навіть прибув на засідання ВР, щоб підтримати ініціативу Яценюка.
Але не так сталося, як бажалося.
Сьогодні, 31 липня, Верховна Рада відправила на повторне друге читання законопроект про реформування ГТС. Як зазначив у коментарі журналістам нардеп «Свободи» Юрій Сиротюк, таке рішення прийняте у зв’язку з численними поправками народних депутатів.
«На жаль, знову не проголосовано – ми відправили на повторне друге читання остаточний варіант реформування газотранспортної системи України», – сказав лідер фракції «Батьківщина» Сергій Соболєв і висловив сподівання, що остаточне голосування на сесійному тижні з 12 по 15 серпня за цей законопроект «буде успішним».
Наостанок слід зазначити, що без реформування «Нафтогазу» Україна навряд отримає черговий транш кредиту МВФ та Всесвітнього банку.
Карикатура: http://uapress.info
Матеріал взято із старої версії сайту «Пороги».
Автор : Марина Ботнарева