Ушинський «Про користь педагогічної літератури»

Найважливішим джерелом педагогічних знань Ушинський називав педагогічну літературу, яка потрібна як для вчителів, так і для батьків.  Ушинський вважав, що справжній педагог має прагнути до ідеалу і звертати увагу на поради провідних педагогів. Зважаючи на педагогічний досвід Костянтина Ушинського, можна виділити основні поради, які стануть в нагоді майбутнім викладачам, вихователям та батькам:

  1. Педагог- народ:

Видатний педагог вказував, що народним учителем може бути лише людина, яка близька до народу, тісно пов’язана з ним, знає народну мову, живе народними інтересами.

  1. Педагог- ерудит:

Педагог повинен бути високоосвіченою людиною з енциклопедичними знаннями, любити свою професію, бути завжди зацікавленим в удосконаленні своєї майстерності, володіти педагогічним тактом.

  1. Педагог- психолог:

Ушинський наголошував, що педагог повинен бути психологом, знати психологію дитини, вивчати і добре знати свого вихованця, щохвилини перебувати у сфері психологічних явищ.

  1. Педагог- теоретик:

Необхідною умовою успіху педагога є його обізнаність з науковими основами педагогіки і побудова своєї діяльності на передових досягненнях педагогічної теорії.

5.Педагог- митець:

Ушинський вважав, що справжній педагог повинен досконало володіти письмом, уміти малювати, креслити, виразно читати і обов’язково співати.

 

Ушинський пропонує такі методи морального виховання дітей:

– особистий приклад вихователів;

– наслідування, яке повинно випливати із почуттів, прагнень і дій, що доступні дитині. Тоді воно стане внутрішнім і відрізнятиметься від зовнішнього мавпування;

– вправи для вироблення моральних звичок: “Гарна звичка – це моральний капітал, процентами з якого людина користується все життя”;

– переконання. Виступав проти моралізаторства: “Привчаючи слухати слова моральності, ви готуєте лицемірів, які використовують їх як ширми для своїх власних вад. Все у школі і у викладанні повинно бути моральним, так щоб саме говорило за себе і не мало потреби в сентенціях”;

– покарання і заохочення. Рекомендує обережно ставитись і по можливості уникати їх: “Заохочення і покарання не нешкідливі гігієнічні засоби, які попереджують хворобу або виліковують її, а ліки, які витісняють хвороби з організму іншою хворобою.”

 Автор: Аліна Кравченко