Заборонили проїзд – поїдемо в об’їзд: як потрапити на непідконтрольну територію

Поездки в зону АТОВсупереч тому, що Україна перекрила залізничне й автобусне сполучення з окупованим Кримом та ввела режим перепусток із зоною АТО, дістатися потрібного міста можна через компанії комерційних перевезень. В Інтернеті, у соціальних мережах та на вулицях Запоріжжя наявна купа оголошень з рекламою перевезень у заборонені зони.

 

«Осуществляем автобусные пассажирские перевозки на автобусах марок «Мерседес-Бенц 0303», «Мерседес-Бенц 0304», «Мерседес-Бенц 0403», «Мерседес-Бенц Травего», «Сетра». Все автобусы класса «люкс», оснащены всем необходимым для дальних поездок: просторный салон и удобные откидывающиеся кресла, кондиционер, аудио и видеотехника.

Рейсовые междугородние пассажирские перевозки: 

Донецк – Киев, Киев – Донецк, Донецк – Одесса, Одесса – Донецк, Донецк – Москва, Москва – Донецк, Донецк – Севастополь, Севастополь – Донецк.

В Донецке посадка пассажиров осуществляется в двух пунктах – Южный АВ и ул. Стадионная (Цирк). Далее автобусы проходят через центральные автостанции городов по маршруту следования. 
Рейсы до Киева проходят через международный аэропорт ?Борисполь?. Пункт назначения и посадка пассажиров в Киеве – Центральный автовокзал», – повідомляється в оголошенні однієї з компаній-перевізників.

Поездки в Донецк шериф-тур

Інша ж компанія пропонує  виїзд з Запоріжжя до Донецьку кожен вівторок та п’ятницю. Рейс відбувається без пересадок, адже везуть усіх охочих на легковому автомобілі типу «Volkswagen Caddy». Ціна такого задоволення становить 450 грн., при цьому вас забирають біля під’їзду, а записатися на рейс можна в онлайн-режимі, ніяких черг, чотири посадочних місця та велике багажне відділення, що повністю у вашому розпорядженні. Єдине, що від вас вимагається, окрім оплати, наявність пропуску до зони АТО.  Проте, їдучи по непідконтрольній Україні території слід пам’ятати:  крім того, що у вас точно перевірять документи,  скоріш за все перевірять і багаж. Список речей, що можна перевезти через контрольно-пропускні пункти можна дізнатися у Тимчасовому порядку,  затвердженому СБУ.
Поездки в Донецк 450 грн

Другий спосіб потрапити у зону АТО – купити квитки на автовокзалі будь-якого міста, з боку яких все більш, ніж легально. Маршрути є, але виключно до Курахово, навіть на табличках на автобусах це – кінцева точка. Люди стверджують, що їздять туди постійно з пересадками. Буферна зона складає не менше двадцяти кілометрів, і вона жодного разу не бачила там автобусів – тільки таксі. Без прописки або дозволу туди не потрапити.

Оминаючи такі особливості, громадяни намагаються переїжджати іншим шляхом: ДНР-Росія-Україна. Тут згадується цитата Турчинова: «Через лінію зіткнення створено сім транспортних коридорів, всі інші шляхи перекрито». Але довжелезні черги на КПП змушують людей ризикувати життям та  потрапляти на територію України через Росію.  Окрім артилерійських розстрілів за статтею 204-1 Закону України  їм загрожує штраф «від  п’ятдесяти до ста  неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або  виправні  роботи на  строк  до  одного  місяця  з  відрахуванням двадцяти відсотків заробітку, або адміністративний арешт на строк до п’ятнадцяти діб». З точки зору Закону такі люди потрапляють на територію України нелегально, адже виїхали з неї через неконтрольовані пропускні пункти.  Тож, якщо виключити всім відому практику «штраф на місці», прикордонна служба  повинна складати акт про намагання нелегально потрапити на територію  України, та передати його до суду.

ПЕРЕДУМОВИ

Як відомо, з 27 грудня 2014 року Україна перекрила залізничне й автобусне сполучення з окупованим Кримом, а 20 січня 2015 року на «кордоні» з материковою Україною перестали пропускати навіть автобуси, які курсували там неофіційно.

Крім того, 21 січня почав діяти режим перепусток із зоною АТОТобто без дозволу потрапити з підконтрольної бойовикам території на територію, підконтрольну Києву, як і в зворотному напрямку,– неможливо.

За даними «Української правди» перший заступник голови Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті Володимир  Балін заявив, що рішення про припинення транспортного сполучення з непідконтрольними Україні територіями законне. «Насамперед, зазначу, що відповідно до Конституції України людина, її життя і безпека визнано найвищою соціальною цінністю», – нагадав чиновник Укртрансінспекції.

«Зважаючи на зруйновану транспорту інфраструктуру у східних регіонах України, збільшення випадків несанкціонованого втручання у діяльність перевізників та обстрілів автобусів, Укртрансінспекція прийняла рішення припинити продаж квитків та перевезення пасажирів на автобусних маршрутах до зупинок, що розташовані, згідно з діючими розкладами руху, на території проведення АТО», – сказав Володимир Балін. «Щодо припинення перевезень пасажирів автобусами до Автономної Республіки Крим, то тут ситуація трішки інша. Україна ніколи не визнає анексію Криму та зробить все можливе, щоб його повернути, але оскільки ми зараз не можемо контролювати перевізників та забезпечувати безпеку на території півострова, було вирішено задля безпеки людей припинити перевезення», – заявив чиновник.

Однак, в Укртрансінспекції не можуть вплинути на автобусні компанії. Компанії, що здійснюють міжміські пасажирські перевезення в Україні, продовжують возити пасажирів у зону антитерористичної операції (АТО) всупереч забороні Укртрансінспекції. Так, графіки рухів маршруток залишаються чинними, а оператори без проблем можуть забронювати квитки.

НЕОБХІДНІСТЬ НАЯВНОСТІ ПРОПУСКУ

Існує ряд підстави для перетину кордону зони АТО:

1) Проживання особи, яке намагається в’їхати на неконтрольованій (контрольованій) Україною територію, безпосередньо на цій території. Допустимим підставою для в’їзду особи також є проживання на цій території його близьких родичів або членів сім’ї.
2) Розташування місця поховання на неконтрольованій (контрольованій) території близьких родичів або членів сім’ї, що підтверджується документами;
3) Смерть близьких родичів або членів сім’ї на неконтрольованій (контрольованій) території, що підтверджується документами;
4) Наявність права власності на об’єкти нерухомості, які знаходяться на неконтрольованій (контрольованій) Україною території;
5) Необхідність участі в забезпеченні національних інтересів України з метою мирного врегулювання конфлікту, з гуманітарними питаннями;
6) Необхідність виконання дипломатичних і консульських функцій, в тому числі в рамках діяльності міжнародних організацій, членом яких є Україна (виключно за клопотанням або погодженням з МЗС).
7) Необхідність виконання функцій в рамках діяльності міжнародних організацій, членом яких є Україна (виключно за клопотанням або погодженням з МЗС);
8) Здійснення регулярних поїздок (трудова діяльність, навчання, наукова діяльність, культурна або релігійна мета, оздоровлення, супровід дитини в загальноосвітні або дошкільні навчальні заклади тощо).

При цьому громадяни повинні дати свою згоду на обробку та зберігання персональних даних в інформаційно-телекомунікаційній системі.
Крім того, особи, які були змушені покинути своє місце проживання через збройного конфлікту, тимчасової окупації, масових проявів насильства, масових порушень прав людини і надзвичайних ситуацій природного або техногенного характеру, при відсутності у них підстав і документів перетинають кордон зони АТО за рішенням керівника Координаційного центру без отримання дозволу. Тобто в разі загрози життю і здоров’ю людини для перетину лінії зіткнення дозвіл не потрібен. Однак як довести наявність такої загрози – невідомо.Пропуск

ЩО ГОВОРЯТЬ ПЕРЕСЕЛЕНЦІ

Переселенка Катерина Петрова (імя змінено):
«Я вже другий рік живу в Запоріжжі, оскільки була змушена переїхати з рідного Єнакієвого, яке зараз контролюється силами псевдореспубліки. Додому їжджу приблизно 3-4 рази на рік. Процедура перетину кордону мирної території України і зони АТО має два варіанти. Перший досить складний і заплутаний: спочатку потрібно замовити для себе місце у перевізників, які возять людей на 40-камісних автобусах марки «Богдан», або «Еталон» (існує купа таких оголошень в соц. мережах). Автобус від’їжджає недалеко від автовокзалу вашого міста (я їздила з Дніпропетровська) і везе вас до населеного пункту Курахово (остання точка, контрольована силами України перед кордоном з АТО). Далі люди виходять і перетинають кордон самостійно. Існує навіть спеціальний місцевих рейс, який здійснює проїзд через кордон. Потрібно проїхати український блокпост (на якому перевіряють документи, перепустки, сумки і т.п.), буферну зону і блокпост ДНР (на якому перевіряють все те саме, але українських документів і перепусток їм краще не показувати). І вже потім, в Мар’їнці (перший населений пункт в ДНР після кордону) нас зустрічає той самий автобус, на який ми бронювали собі місце, і який нас залишив перед кордоном».

Такий спосіб створено перевізниками для того, щоб уникнути кримінальної відповідальності за комерційне перевезення  пасажирів у зону АТО, яке була заборонено на початку 2015 року відповідним рішенням Ради національної безпеки і оборони України.

«Другий варіант набагато простіше, але трохи дорожче. Так само, ви знаходите в Інтернеті оголошення, тільки вже від приватних перевізників, які возять на власних легкових автомобілях. Вони забирають вас з будь-якої точки, і везуть прямо через кордон з АТО. Ніяких пересадок, все просто і зручно».
Формально, цей варіант є законним, і на кордоні з зоною військових дій, співробітникам силових структур України буде складно довести, що це комерційне перевезення пасажирів, яке підпадає під вищезгадане розпорядження Ради безпеки.

Коментар мешканця ДНР: «Автобуси їздять між блокпостами. Припустимо, доїхав з ДНР до Єленівки на автобусі. Раніше можна було пройти блокпост, а зараз треба або на “таксі” сідати, або на попутці проїжджати. Там стоїть великий автобус, міжміський такий, і їдеш на ньому, тому що між постами приблизно 2-4 км. Плюс автобусів в тому, що ви об’їжджаєте чергу. Але речі в автобусах перевіряють ретельніше, ніж в машинах. Можна проїхати на своїй машині, або замовити. Пішки пускати припини, можливо, через те, що бояться “навідників”. Раніше і покурити можна було постояти, поки вони розбираються з тим, у кого документів немає, зараз – ні».

ЩО ГОВОРИТЬ ВЛАДА

Сергій Левченко, прес-секретар СБУ в Запорізькій області:
«У завдання контрольованих нами блокпостів, які знаходяться в межах Запорізької області, входить недопущення на територію регіону боєприпасів, вибухових речовин, зброї, також проникнення диверсантів, сепаратистської символіки і агітаційних матеріалів. Що стосується пасажирських перевезень: звичайно, на кордоні з зоною АТО наші співробітники перевіряють документи осіб, які мають намір перетнути, оскільки існує конкретний порядок видачі перепусток на територію військових дій, і перетину цього кордону. Але, справа в тому, що якщо через наші блокпости їдуть будь-які транспортні засоби, то вони перетинають кордон області і потрапляють на контрольовану Україні територію. Тому, в даному випадку, з їхнього боку все абсолютно законно. Охорона кордону мирної території і зони АТО знаходиться в розпорядженні Донецького і Луганського відділень СБУ, які зараз базуються в Маріуполі і Сєвєродонецьку».

ЩО ГОВОРЯТЬ ІНШІ ДЖЕРЕЛА

Іван Іванов, джерело близьке до спецслужб (ім’я змінено з метою безпеки): «Пасажирські перевезення в Донецьк, Луганськ та інші частини АТО дозволені тільки через спеціалізовані пункти і за умови наявності спеціальної перепустки. Але питання проїзду можливо вирішити за допомогою грошей. Суми починаються від 100 у.о. Плюс до цього, обов’язковою важливою умовою є те, що громадянин не перебуває в розшуку. Також досі не перервані договори з громадянами і транспортними компаніями, що займаються перевезеннями між Україною і Росією. Вони існують як «нерегулярні перевезення» і здійснюють рейси з підконтрольною Україні території в Донецьк, Луганськ, Ростов-на-Дону і Краснодар з пересадкою в Харкові. Що стосується Криму, то тут сполучення перервано, автобуси слідують тільки до пункту Чонгар, далі потрібно перетинати кордон самостійно і сідати на інший автобус. Не дивлячись на це, існує ряд приватних візників на малогабаритних мікроавтобусах (типу Mercedes Vito / Sprinter, VW Transporter і ін.), які перевозять людей під виглядом власної сім’ї / друзів. Влада обох сторін знають про це, але тим не менш, жодних рішучих дій не роблять».

ВИСНОВОК

Зараз існує 4 сектори – проїзд через Курахово є найпопулярнішим:

1) Кураховский контрольно-пропускний пункт («сектор Б1»);

2)  КПП «Зайцеве» (траса Донецьк – Горлівка – Майорських – Зайцеве – Артемівськ, сектор «С»);
3) КПП «Бугас» (траса Донецьк – Бугас – Волноваха – Маріуполь, сектор «Б»);

Є ще один пункт пропуску на півдні області – КПП «Гнутове» (Сектор «М»). Потрапити до секторів можна, замовивши місце у машині/автобусі приватних комерційних перевізників. Шлях потрапляння, оминаючи законодавство, – проїзд з пересадкою у буферній зоні. Але обов’язковою умовою все ж таки залишається  наявність перепустки.12977282_929256837195351_4216605641364862543_o

Автори: Аліна Дерев’янко, Артем Куріхін, Ганна Покровська, Констянтин Ценцура

Фото: lg.vgorode.ua