Нікого вже не дивують новини про корупцію, з кожнем днем їх стає все більше й більше в різних структурах та сферах політичного, економічного та соціального життя країни. Однак, останнім часом дуже багато з’явилось новин про корупцію на митницях. Давайте розберемося, чому саме це місце приваблює корупціонерів та як її подолати.
Другого травня на Закарпатті відкрили кримінальну справу проти митника, який дозволив провести сину екс-голови РДА Тячевського району Закарпатської області незадекларовані 400 тисяч доларів з території України в Румунію. Як повідомлялось у прокуратурі, Михайло Йовдій дав хабар митнику для того, щоб провести гроші, той погодився, але на території Румунії митники знайшли схованку водія. Внаслідок таких протиправних дій митників заарештували, але слідчі дії тривають ще тривають.
Ще одна історія, знову на Закарпатті. На митниці довгі роки діяла “такса”: водій платить від 400 до 500 євро, а митники не перевіряють його машину, про це розповіли самі водії. Сума збору залежала від розмірів машини, а за словами водіїв для постійних клієнтів були знижки, повідомляє “ТСН”. За підрахунками, за лічені години митник міг заробити близько 7 тисяч євро. Непоганий додатковий заробіток. Зараз відкрито кримінальне провадження та ведеться слідство по цій справі, затримано одного митника, який за словами очевидців й брав гроші за вільний проїзд.
На Запорізькій митниці також затримали двох працівників, які взяли хабар у розмірі 16 тисяч грн. Як повідомили “Цензор.НЕТ” в прес-центрі СБ України, митники вимагали гроші за нерозмитнення товару і непритягнення до відповідальності за порушення митних правил у зоні діяльності митного поста “Аеропорт Запоріжжя”. Співробітники спецслужби затримали хабарників в кафе в центрі міста під час отримання неправомірної вигоди та наразі ведеться слідство.
Такі ситуації можна перелічувати до безкінечності, кожен день з’являються такі новини. Радує те, що правопорушників затримують, можливо, хоча б це призупинить бізнес українських митників.
Прем’єр-міністр України ще у 2016 році заявив, що Україна втрачає до 100 млрд грн щорічно через корупцію на митницях. Серед причин, як повідомляє РИАновости, він назвав недостатній рівень технічного забезпечення, неавтоматизовану система пропусків через таможню, адже все робиться в ручному режимі, слабо регламентована діяльність митників, відсутність декількох етапів митного контролю (радіологічного та фітосанитарного), застарілі критерії огляду вантажа. Але це було у 2016 році, змін не відбулось, а інформація про корупцію на митницях все одно з’являється.
У своїй статті «Как побороть коррупцию на таможне» Антон Мельник – експерт практики з митного урегулювання говорить, що для того, щоб хоча б мінімізувати корупційні вияви, потрібні бути такі передумови:
– неможливість для митника прийняти неправове рішення в умовах нечітко прописаного закону;
– незацікавленість інспектора в прийнятті неправового рішення (боязнь втратити робоче місце, бути залученими до відповідальності і т.д.);
– максимальний поділ потенційного хабародавця і одержувача в просторі;
– неминучість відповідальності за вчинення корупційного діяння;
– об’єднання зусиль держави і бізнесу в боротьбі з корупцією.
Автор зазначає, що зараз це найголовніші цілі у подоланні корупції на митницях. Якщо втілити їх у життя, то рівень корупції буде постійно зменшуватися.
Ілона Давиденкова