Кількість незалежних (і не дуже) інформаційних ресурсів щороку зростає. Тож професія журналіста залишається затребуваною на ринку праці та, відповідно, популярною серед абітурієнтів, що тільки обирають свій майбутній фах.
Свідченням останнього є традиційно висока цікавість випускників до факультету журналістики Запорізького національного університету – провідного закладу в регіоні, де вже більше десяти років навчають медійників. Обов’язковим компонентом профільної підготовки тут завжди були заходи за участі професійних журналістів, редакторів та інших відомих людей у галузі медіа. Так, нещодавно тут відбулась чергова зустріч: студенти поспілкувались про нюанси майбутньої професії з кіно- і телепродюсером, засновником і генеральним продюсером групи компаній Star Media Владиславом Ряшиним. За підсумками обговорення «Пороги» склали ТОП-5 порад, що допоможуть журналістам-початківцям почуватися впевненіше на шляху до професійного успіху.
Сім раз осмисли – один раз обирай
Журналістика – це та спеціальність, на яку люди приходять усвідомлено. Перед тим, як зробити вибір, ви повинні осмислити: чи існує єдність душі і розуму, чи є ваша робота не робота, а спосіб життя? Якщо ви захоплені ідеєю, ви готові прокидатися в ночі та занотовувати свої думки – тоді успіх гарантовано.
Далі вже постає питання, в якій сфері журналістики ви себе бачите, якого рівня успіху прагнете досягти, а це все залежить від ваших амбіцій, самокритики і таланту. А талант – це постійне самовдосконалення. Не варто покладатися лише на здібності надані природою, адже якщо ними не користуватися і не розвивати, то вони швидко зникають.
Не відкладай свої навички на завтра – застосовуй їх на практиці вже сьогодні!
Весь час ви повинні себе самовдосконалюватись, розширювати світогляд, вчитися – на помилках, на власному досвіді, на нових технологіях. Аналізувати те, що роблять ваші колеги й конкуренти, – і постійно вчитися… Факультет журналістики – це фундамент. Тут прищеплюють знання і навички, які можна використовувати як в журналістиці, так і в інших суміжних професіях. Це, зокрема, й редакторські вміння, знання про драматургію, розуміння творчих процесів – ці інструменти стануть корисні в багатьох галузях.
Правило МММ: мотивація, мотивація і ще раз мотивація
Потрібно прокидатися вранці і розуміти, що сьогоднішній день змінить твоє життя, бо ти цього хочеш. Хочеш вийти на новий рівень, бо ти в цьому зацікавлений. Хочеш, щоб тобою пишалися. Хочеш власну програму? Досягай. Бажаєш створити новий телеканал? Будь ласка. Поставити мюзикл – уперше на українському телебаченні? Не питання, якщо є бажання. Готовий заснувати власну компанію? Усе в твоїх руках. Це, якщо коротко, про реальний професійний шлях реальної людини – кіно- й телепродюсера Влада Ряшина, який свого часу закінчив Запорізький національний університет.
Зелене світло всім ідеям і проектам
Як втілити в життя свої творчі задуми? Для молодих журналістів є декілька шляхів вирішення цього питання. По-перше, традиційні метод – піти в будь-яке видання і запропонувати свої послуги, ідеї, напрацювання. Не опускайте руки, якщо у вас не вийде. Пробуйте ще – будьте наполегливими, аналізуйте свої помилки і робіть висновки. По-друге, є велика кількість медіа-груп і широкі можливості для незалежних блогерів. Спробуйте себе в цій сфері. Оберіть тематику, яку ви вважаєте прийнятною для себе і цікавою для глядача. Блогерів пише безліч, і кожен з них має свою унікальність і свого читача. Деякі з них мають мільйонну аудиторію – на таких звертають увагу медіа-платформи та рекламодаці. Наприклад, в YouTube існує власна програма підтримки молодих, але перспективних каналів. Менеджери YouTube самі виходять на зв’язок і запрошують блогерів-початківців на семінари, де розповідають, як правильно використовувати відеоканал та як себе продавати.
«Слово не горобець: як вилетить – не впіймаєш»
Журналіст – це посередник між інформацією та суспільством, а сформована думка – це вже матерія, що потрапляє в голови цього суспільства. Тож слово має велику ціну: що ти хочеш сказати своєму читачу чи глядачу, що саме повинно залишитися в його голові. Не має значення: це фільм або серіал, програма чи новинний сюжет. Важливо, щоб людина правильно скористалася цією інформацією. Тому потрібно постійно усвідомлювати, що ти говориш, нести відповідальність за сказане й зроблене та не піддаватися ейфорії високих рейтингів і популярності.
Анастасія Третяк