Навчання із особливими потребами

Вступ у вищі навчальні заклади в 2018 році вже розпочато. До 26 липня ВНЗ чекають на поповнення. Та чого очікувати першокурсникам з особливими можливостями?

Увага, у цій статті містяться посилання на документи, які можуть вам знадобитись

ПРИНЦИПИ НАВЧАННЯ

На території СНД, за радянські часи, створювались спеціалізовані школи-інтернати, або окремі класи. Головний недолік – відсутність контактів з однолітками та насаджування принципу вторинності. Та на сьогодні все актуальнішим стає термін – інклюзія. В перекладі з англ. – включення, інтеграція. Саме так називає свою систему навчання західний світ.

Інклюзивна освіта – надання рівного доступу до навчального процесу людям з особливими потребами.  В Україні 17 337 українських шкіл з яких 1127 залучені до інклюзивного навчання. Більш ніж 56 тисяч школярів з особливими потребами не охоплені навчанням у загальноосвітніх закладах.

Рік тому президент підписує Закон “Про інклюзивну освіту”. Так закріплюється право на навчання в усіх  закладах незалежно від “встановлення інвалідності”. Також передбачається можливість запровадження дистанційної та індивідуальної форми навчання; надається можливість отримати психолого-педагогічну та корекційно-розвиткову допомогу.

Першим показником дії законодавства є факт збільшення фінансування. У 2018 році з державного бюджету було виділено 504 млн грн гривень цільових субвенцій для дітей з особливими потребами.

ІНКЛЮЗІЯ У ВНЗ

За даними Міністерства соціальної політики, кількість людей з інвалідністю у відносному підрахунку збільшилась удвічі порівняно із 1990 роком. Якщо у 1990 їх нараховувалось 3% населення, то сьогодні кількість людей з особливими потребами в Україні сягає 6% (біля 3 млн.). І з них більше 165 тисяч – діти.

з 2,5 мільйонів студентів 10 тисяч – люди з особливими потребами (2017)

Питань, щодо таких учнів, вирішуються у форматі адміністрації окремих ВНЗ або місцевої влади. Зокрема, деякі українські вищі декларують певну спеціалізацію. Намагались, навіть, створити спеціалізоване ВНЗ – Відкритий міжнародний університет розвитку людини “Україна”. Щорічно там навчались близько 6 % студентів з інвалідністю, тоді як по Україні – близько 0,04 %. Найбільшу групу серед них складали студенти із захворюваннями опорно-рухового апарату, із вадами слуху, зору та захворюваннями нервової системи. Цей ВНЗ пішов шляхом укладання спеціалізованих угод про співпрацю (а відповідно і фінансування) з рядом представників місцевої влади.

Проте за офіційною статистикою, яку надає gazeta.ua, більшість студентів з інвалідністю навчається, все ж таки, у державних ВНЗ – 55%.

универ

ЯК ЗУСТРІЧАТИМУТЬ В ЗНУ

Підтримка студентів з інвалідністю існує в усіх розвинених країнах світу. Україна, в цілому, не виключення. Як показник, Запорізький національний університет теж відкритий до будь-яких викликів. Так, з 12 липня у ЗНУ (2 корпус 105 аудит.) буде працювати консультаційний кабінет юриста. Послуги безкоштовні та обов’язкові. Юрист завірить документи, а у винекненні потреби допоможе. Без юрвисновків комісія не має права приймати документи.

Вся інформація є на сайті приймальної псикомісії ЗНУ

https://web.znu.edu.ua/pk/index.php

ПІЛЬГИ 

При вступі на магістратуру пільги відсутні. Однак на бакалавраті важливою привілегією є квота. У цьому році це 10% з бюджетних місця (для кримчан 20%).

Секретар приймальної комісії Іваненко Станіслав звертає увагу на те, що існує право здавати на вибір ЗНО чи вступні екзамени. Однак, що не всі категорії мають таку можливість.

ivanenko

  • Були випадки, коли школи брали довідки про звільнення від ЗНО без уваги на діагноз.  ВНЗ мають свій список категорій. Якщо переглянути Наказ 1027 де вказані всі діагнози, то можна побачти, що навпроти них прописані можливості часткової та повної відмови від ЗНО.
  • Кожна з категорій має власний пакет документів. Аби не сплутати, раджу переглянути “Документи-для-пільговиків”ВСІ ДОКУМЕНТИ ПІЛЬГОВКИ ПРИНОСЯТЬ ОСОБИСТО. Якщо абітурієнт у візку, це не проблема. Є чорний вхід, який відкривається і студент спокойно може дібратись до кабінету.

Щодо нюансів під час самого навчання то важливо знати, що навчальні корпуси № 2, 4, 5, 8 і спортивний комплексобладнані спеціалізованими пандусами.  Сама освіта нічим не відрізняється від звичайного відвідуванні університету. Тож, діти не будуть себе відчувати обділеними. Як правило, студенти з особливими потребами слухають потокові лекції разом з усіма, а на практичних та лабораторних для них створюють окремі умови, де викладач приділяє більше часу й уваги.

  • Показним є те, що зараз найблішье таких абітурієнтів цікавить психологія.  Звичайно, подаються і на  програмне забезпечення, або економічний, історичний факультети. Та психологія найпопулярніша, – говорить Іваненко Станіслав

За словами приймальної комісії, більшість студентів особливої категорії подають документи на заочне навчання. Однак, існує індивідуальний графік який надеється після 2 курсу (бакалавр).   Перед навчанням  студент формує з куратором (по факультету) індивідуальний навчальний план. До нього входить перелік обов’язкових навчальних дисциплін та курсів за вибором, кількість навчальних годин з кожної дисципліни, мо­дулі з дисциплін, а також результати підсумкового модульного контролю та оцінка з дисципліни. Таким чином, самостійно можна обирати дні, час та форму відпрацювання.

ДЕТАЛЬНІШЕ 

До відома: дитина-інвалід, особа віком до 18 років (повноліття) зі стійким розладом функцій організму, зумовленим захворюванням, травмою (її наслідками) або вродженими вадами розумового чи фізичного розвитку, що призводить до обмеження нормальної життєдіяльності та викликає необхідність надання їй соціальної допомоги та захисту».

У разі складання вступних іспитів з позитивним результатом до вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації зараховуються поза конкурсом діти-інваліди та інваліди першої і другої груп, яким не протипоказане навчання за обраною спеціальністю.

Під час навчання стипендія та пенсія має виплачуються в повному розмірі. (Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», стаття 22). Студентам зазначеної категорії з числа інвалідів I групи академічна стипендія збільшується на 50 відсотків.