Запоріжжя виявилось родючим на фотографів. Під гаслом: «Фотографія – мистецтво чи медіа?» на лекційний вечір від Art HUB Zp* зібралась повна зала. Спікером запросили керівника Громадської організації “Мистецькі Мандри” (Одеса) Катерину Радченко. Редакція Порогів теж відвідала захід і зібрала для підкази, що допоможуть зробити цікаву і УСПІШНУ фотографію.
Kateryna Radchenko
Куратор, фотограф, дослідник фотографії
Отримала освіту з філософіі? та журналістики в Одеському національному університеті.
З 2015 року – директор та засновник міжнародного фестивалю Одеса//Батумі Фото дні (www.thephotoday.org).
З 2009 року керівник Громадської організації “Мистецькі Мандри” (Одеса). Фотографії навчалась під час стипендій: в Villa Arson (Ницца, Франція), Gaude Polonia в Варшаві (куратор – Адам Мазур) та в Музеї Фотографії, Сан-Дієго, США. Кураторству – Організація Intercult (Стокгольм, Швеція) та в проекті “Кураторська платформа” PinchukArtCenter, Київ. Досліджує фотографію та працює з фотоархівами, читала лекції: Фінський Музей фотографії (Хельсінки, Фінляндія), Школа Bird in Fly (Київ), Школа візуальних комуннікацій, Київ; Культурний Проект, Київ; Університет Дж.Вашингтона (Вашингтон, США); Фотошкола Фототревелер, Одеса.
Перший блок >> знайомство з історією
Ключові етапи з історії фотографії, сучасні тенденції становлення фотографії, успішні приклади українських та міжнародних авторів
Фотографія за класичними канонами розмежовується на: документальну, мистецьку, репортажну. Будь-яка фотографія з вашого сімейного альбому є документальною. Та зараз ці межі розмиті. Репортажним фотографом може стати будь-хто. головне опинитись вчасно у вирі подій. Мистецька поділяється на декілька напрямків. В сучасному розумінні цього слова, художня фотографія не завжди є мистецькою.
Ми не можемо говорити про фото без розуміння контексту в якому воно розвивається. Варто зазначити, що прототип камери (камера обскура*) використовували художники аби перемальовувати свої твори. Фото не відходить, на початку, від картин. Художня зйомка: пейзажі, портрети.
Під час війни вже можна говорити про документальну сторону фотографії.
Документальна: Себастьян Сальгадо – знаменитий бразильський фотожурналіст. Він відвідав понад 100 країн, в яких збирав матеріал для своїх фотографічних проектів. Виставки його робіт представлені по всьому світу.
«Серра Пелада» була знята в 1986 році і стала візитною карткою
Документальна фотографія у його виконанні має на меті демонструвати шлях \ процес. Неймовірна фактура. Це класична репрезентація документальної фотографії. В 1945 році розуміння документалки змінюється. Технічний прорив тому причина. Мінімізується час на створенні фотосерій, а документалка потребує терпимості. Медіа такий перебіг подій не подобався. Саме таким чином створюється термін – репортаж (актуальність місця).
“Документальная серія про соціальне явище, репортажна про подію. Змінюється фокус”
Одним з перших був Роберт Франк, який розпочав тенденцію “фото- зріз часу”. він почав фотографувати не явище, а людей.
Один з наших українських фотографів демонструє зміну фотокарток у 60-х роках. Олександр Глядєлов все своє життя знімає проблемні моменти. Він намагається демонструвати свої серії, аби хоч щось змінити. Репортаж дуже рідко з’являється в експозиційних просторах. Документальна все частіше потрапляє в галереї. Це теж змінилось з0авдяким певним поглядам на камеру. До 60-х фото було не допущено до галерей, а в Україні і досі фото не вважається за мистецтво.
“Документальную фотографию не воспринимают как искусство? Ну, и что? Это же не значит, что её не надо делать и показывать. Кто воспринимает, кто нет. У нас вообще привыкли, что любое искусство с точки зрения украинского обывателя нуждается в нарративе.Документальная фотография это исследование, и по результату – рассказ. В этом году уже 20 лет, как я за это взялся. Документальная фотография достаточно широкое понятие, к ней многое можно отнести. Свобода это тоже своеобразный протест. Иногда я протестую, не хочется находиться в заранее определенных рамках. Любое определение, которое здесь дается, мало к чему обязывает”, – Глядєлов для hudruk.
У 80-х документальна / репортажна фотографія стає на межі з перформансом. Наприклад, харківський концептуальний фотопроект, який мав на меті розповісти про те, як відбуваються вибори.
Другий блок >> можливості просування фотографії
Інфраструктура розвитку фотографії в Україні, єдиний фотофестиваль в Україні – Odesa Photo Days Odesa. Де і як можна навчатись фотографії, яким чином презентувати власні роботи на міжнародному ринку, та працювати фотографом в Україні.
Міжнародний фестиваль Odesa Photo Days 17- 21 квітня 2019 року
Міжнародний фестиваль Odesa//Batumi Photo Days заснований в 2015 році як рефлексія на соціополітичні події в Україні. Незважаючи на економічні труднощі, фестиваль щороку відбувався в двох містах – в Одесі, Україна (квітень) та в Батумі, Грузія (вересень). З 2018 року фестивалі розпочинають власну історію – Odesa Photo Days. Фестиваль є некомерційною платформою для фотографів та всіх, хто цікавиться цим медіа. Підписатися на РОЗСИЛКУ по e-mail від фестивалю => http://eepurl.com/bilIUX
«Gaude Polonia-2018» приймає заявки на стипендію
Національний Центр Культури у Варшаві оголошує конкурс на отримання піврічної стипендії у Польщі в рамках стипендіальної програми Міністра культури і національної спадщини Республіки Польща «GAUDE POLONIA».
Програма «Gaude Polonia» призначена для молодих митців і перекладачів польської літератури з країн Центрально-Східної Європи.
Стипендіальна програма триватиме у Польщі з 1 лютого до 31 липня 2018 року. Відбір стипендіатів відбудеться шляхом конкурсу. Від кандидатів вимагається володіння польською мовою, щонайменше на початковому рівні.
Заявки на участь у програмі прийматимуться до 15 жовтня 2017 року.
Необхідні документи:
- Заявка про надання стипендії;
- 2 рекомендації від осіб, які в обраній царині є визнаними постатями;
- Порт-фоліо в паперовому вигляді або на диску CD/DVD.
- Заявки можна складати в Польському Інституті у Києві (вул. Б. Хмельницького, 29/2 oф. 17, 01-030 Київ) та безпосередньо в Національному Центрі Культури у Варшаві (ul. P?ocka 13, 01-231 Warszawa).
Додаткову інформацію про програму можна отримати у Національному Центрі Культури у Варшаві (тел.: 48-22-350-95-30, email: [email protected]) та на сайті проекту.
Декілька порад від Катерини:
- Звертайте увагу на тревел-гранти.
- Ставайте учасником тих конкурсів де є тема та вимагають серію робіт а не поодинокі знімки.
- Прямо зараз створіть власне CV
- Прямо зараз створюйте власне портфоліо, яке зберігайте онлайн.
- При обиранні людини для написання вам рекомендації людину з досить важливою посадою (директор і т.п.)
Міжнародний конкурс фотографії від SONY
Дедлайн: 11 січня 2019
Грант: 30,000 $
Коли: щороку
Де: Лондон, Великобританія
У конкурсі можуть брати участь фотографи від 12 років і старше. Національність, стать, релігія, колір шкіри не мають значення.
Фотоконкурс Welcome Photography Prize 2019
Дедлайн: 17 грудень 2018
На даний конкурс приймаються Фотографії, які демонструю важливість питань здоров’я на людей і суспільства в усьому світі.
Фотоконкурс “Економіка і ремесла”
Дедлайн: 16 листопад 2018
Брати участь в конкурсі можуть як професійні фотографи, так і аматори, участь безкоштовна.
Міжнародний фотоконкурс: “Наш світ добрий“
Дедлайн: 13 листопад 2018
Envision Kindness організовує фотоконкурс під назвою: “Наш світ добрий” і запрошує фотографів з усього світу взяти участь. Фотографам необхідно зробити знімок доброти і відправити фотографію на конкурс.
Фотоконкурс 22 Luis Valtue?a Humanitarian Photography Award
Дедлайн: 9 листопад 2018
Професійні фотографи та фотографи-аматори можуть взяти участь в конкурсі “21st Luis Valtue?a Humanitarian Photography Award”. Конкурс відкритий для фотографів зі всього світу.
Фотоконкурс HIPA
Дедлайн: 31 октября 2018
Тема конкурсу 2018 “Надія” ( “Hope”). Ця нова концепція без сумнівів буде мати Численні інтерпретації від фотографів з усіх куточків світу, які прагнуть досягти досконалості в фотографії.
Фотоконкурс для жінок
Дедлайн: 17 жовтень 2018
PHmuseum представляє новий щорічний конкурс, мета якого – підтримка жінок-фотографів. Грант піде на підтримку роботи і кар’єри фотографів жінок різного віку і національностей, які працюють у всіх жанрах фотографії.
Конкурс «Кращий фотограф-мандрівник року»
Дедлайн: 1 жовтень 2018
Відкрито прийом заявок на 15 щорічний конкурс «Кращий фотограф-мандрівник року».У конкурсі можуть брати участь як професійні фотографи, так і аматори.
Фотоконкурс культурних місць Європи
Дедлайн 30 вересня 2018
Брати участь можуть фотографи різного віку, всіх рівнів професійної активності. Приймаються фотографії європейської спадщини – приватних будинків, замків, садів, парків, маєтків.
Інтенсивне спілкування, обмін досвідом, актуальна і оригінальна інформація в поєднання зі смаколиками та каво-брейкомі. Ось так корисно запорожці провели дві години свого життя.
Art HUB Zp – запорізький творчій проект, який засновано громадською організацією «Культпрожектор» за підтримки департаменту культури і туризму Запорізької міської ради на базі грантової програми «Ми – це місто».
* Камера-обскура – це прототип фотографічного апарату, темне приміщення з одним малим отвором (діаметром порядку 0,3-1,0 мм), через який на протилежну стіну проектується перевернуте зменшене зображення предметів ззовні.
Фото: Igor Hora, Людмила Волох, Пороги
Вся інформація взята з лекції Катерині Радченко
ДОДАТКОВО
для тих, хто хочу розвиватись прямо з цієї секунди
10 лекцій про фотографії з конференції TED
Франс Лантинг: голос животного царства
Камілла Сіман: незабутній лід
Іван Баан: будинки в незвичайних місцях
Девід Гріффін: Як фотографія об’єднує нас
Себастьян Сальгадо: мовчазна драма фотографії
Аарон Хьюи: індіанські резервації в Америці
Мак Стоун: Національний парк Еверглейдс
Алек Сот і Стейсі Бейкер: любов, яка ніколи не перестає
Пол Ніклу: казки засніженій диво-країни
Анастасія Тейлор-Лінд: битви і скорботи української революції