Геймер: міфи і реальність. Хто насправді сидить за екраном

ілюстрація створена за допомогою ШІ

Інфантильні, безвідповідальні, соціально відірвані – саме так часто уявляють геймерів ті, хто ніколи не тримав у руках геймпад. Але чи справді сучасні гравці відповідають цьому стереотипу? І хто такий геймер в Україні сьогодні?

Стереотипи, які не працюють

Уявлення про геймера як підлітка, що днями не встає з-за комп’ютера, давно застаріло. Ігрова індустрія виросла в багатомільярдний ринок, а її аудиторія – це не лише школярі. Згідно з дослідженням NielsenIQ, проведеним у 2023 році, середній український геймер має стабільну роботу, освіту, часто – сім’ю.

«39% українських геймерів – у віці від 25 до 35 років, і більшість із них грають для зняття стресу та підтримки соціальних зв’язків», – йдеться у звіті.

Геймер під час війни – не просто гравець

З початком повномасштабної війни роль ігор набула нового значення. Вони стали не лише способом розваги, а й засобом психологічної підтримки, спілкування з друзями, що виїхали за кордон, і навіть способом волонтерства.

Наприклад, у 2022-2023 роках у багатьох українських геймерських спільнотах проводилися стріми та внутрішньоігрові події зі збором коштів на ЗСУ.

«Грати – це не соромно. Ігри допомагають мені відчути себе частиною чогось більшого, навіть коли довкола – тривога й сирена», – каже Ігор, 29-річний киянин.

Залежність чи баланс?

Так, проблема ігрової залежності існує – особливо серед підлітків. Але вона пов’язана не стільки з іграми, скільки з нездоровим способом життя та відсутністю балансу. Як зазначає GymBeam, здорове ставлення до ігор включає:

  • обмеження часу на гру
  • чергування з фізичною активністю
  • соціальну складову (кооперативні або онлайн-ігри з друзями)
  • усвідомлений вибір ігор (наприклад, стратегії чи симулятори)

Ігри – не ворог, а інструмент

Ігри все більше сприймаються як освітній і когнітивний ресурс. Численні дослідження показують, що гравці мають кращі навички просторового мислення, реакції, багатозадачності. У деяких країнах ігри навіть використовуються в освіті.

Крім того, геймерська культура стала частиною глобальної економіки. Кіберспорт в Україні стрімко зростає, а стрімери та контент-мейкери – нова форма самореалізації.

Хто він – український геймер

За дослідженням, портрет українського геймера виглядає так:

  • вік – 18–35 років
  • проживає у великих містах
  • має вищу або неповну вищу освіту
  • часто працює у сфері IT, дизайну, освіти чи маркетингу
  • надає перевагу стратегіям, шутерам і симуляторам
  • грає у вечірній час, після роботи або навчання
  • сприймає гру не як залежність, а як частину життя

Висновок: час переглянути уявлення

Геймери – це не окрема каста «задротів», а частина сучасного суспільства. Вони працюють, навчаються, сплачують податки, допомагають армії, розвивають креативні індустрії та – грають.

Час перестати сприймати ігри як щось другосортне. Бо за екраном – не просто гра, а часто жива, емоційна та глибока історія сучасної людини.

джерела інформації: gymbeam.ua 24tv.ua nachasi.com informator.ua

автор: Рустем Мамієв