Педагогічна тріада або Виховання в рівновазі

Якщо педагогіка хоче виховати людину в усіх відношеннях, вона повинна пізнати її з усіх сторін. На цьому наполягав один із найвідоміших російських педагогів – Костянтин Ушинський. Наполягав він і на тому, що педагогіка – не наука, а своєрідне мистецтво, яке вимагає оригінальних рішень кожної проблеми. Втім, у будь-якого мистецтва є свої основи. І для педагогіки це – тріада «фізіологія-психологія-логос».

Людина нерозривно пов’язана з біологічним світом, але тільки людині властива така область душевної діяльності, яку Ушинський назвав духовною. Лише в людині нерозривно поєднана діяльність душі, тіла та розуму. А отже, і розвиватися ці сфери мають рівномірно. 10 педагогічних правил, описаних К. Ушинським у книзі «Людина як предмет виховання», допоможуть виховувати дитину гармонійно на кожному етапі її життя.

Правило 1. «НЕ ІСНУЄ УНІВЕРСАЛЬНИХ ПОРАД».

Кожна дитина, як і кожна проблема у її вихованні, є унікальною. Вихователь повинен знати психофізичні особливості людини, аби знаходити адекватні вирішення кожної ситуації.

Правило 2. «ЗВИЧКА ФОРМУЄТЬСЯ В КОЛИСЦІ».

Одразу ж після народження дитина починає досліджувати світ, формуючи таким чином несвідомі навички та звички. Згодом ми користуємося ними впродовж життя: бачимо предмети в перспективі, направляємо очі в ту сторону, звідки лунає звук і т.д. Слід пам’ятати: чим молодша людина, тим легше формувати в ній звички, які потім стануть основою характеру.

Правило 3. «РУХ ДИТЯЧОЇ УЯВИ – ПОЛІТ МЕТЕЛИКА».

В житті дитини дошкільного віку велику роль відіграє уява. В неї недостатньо досвіду і знання, не розвинене логічне мислення. Характерною для дитинства є розірваність низок уявлень, швидкість переходу від одного порядку думки до іншого. Задача вихователя – навчити дитину структурувати хід думок та систематизувати здобуті знання.

Правило 4. «ГРАЮЧИ, МИСЛИМО».

Починаючи з першого року навчання К. Ушинський рекомендував приділяти особливу увагу розвитку логічного мислення у дітей. Мається на увазі не просто розвиток мислення, а розвиток свідомості і мислення: наприклад, за допомогою розвиваючих ігор, задач, загадок.

Правило5. «НАВЧИТИ ВЧИТИСЯ».

На особливу увагу заслуговує вміння учнів навчатися, формування у них бажання і потреби вчитися вже в перші шкільні роки. Саме це вміння при початковому навчанні важливіше самого вчення. Від цього залежить успіх або невдача дитини в старших класах школи.

Правило 6. «НЕ РОЗУМОМ ЄДИНИМ».

У всякому умінні – ходити, говорити, читати, малювати навичка грає головну роль. Вихованняне має залишати поза увагоюприщеплювання корисних навичок і піклуватися лише про розумовий розвиток дитини. Надзвичайно важливим у шкільному віці є відвідування гуртків, спортивних секцій тощо.

Правило7. «ВАЖКО У НАВЧАННІ».

Необхідно виховувати волю дитини. К. Ушинський вказує на те, що у12 і 13 років сили дитини розвиваються набагато швидше, ніж їй потрібно. Цей надлишок сил повинен іти на навчання.

Правило 8. «ПОВТОРЕННЯ – МАТИ ВЧЕННЯ».

В процесі навчання шляхом вправ необхідно розвивати і виховувати свідому пам’ять, закріплювати в пам’яті учнів навчальний матеріал шляхом повторення. Всякий крок вперед у справі навчання має спиратися на знання пройденого.

Правило 9. «СИЛА ПАМ’ЯТІ».

Період від 6 або 7 років до 14 і 15 можна назвати періодом найсильнішої роботи механічної пам’яті, яка працює на межі своїх можливостей. Цим коротким періодом життя повинен скористатися педагог, щоб збагатити внутрішній світ дитини уявленнями і асоціаціями, які знадобляться для розвитку її мисленнєвих здібностей.

Правило10. «ВСТИГНУТИ ВИХОВАТИ».

Період від 16 до 22-23 років є визначальним для людини. Саме тоді остаточно формуються її уявлення про світ, які визначають образ думок людини та її характер. Згодом змінити цю «споруду душі» буде надто складно, якщо й взагалі можливо.

Автор: Катерина Мільчева