Відомий медіакритик навчив студентів ЗНУ створювати фейки та верифікувати факти

DSCN344318 травня студенти-журналісти ЗНУ відвідали ексклюзивну лекцію про містифікації та фейки у ЗМІ, яку провів  відомий український медіакритик, завідувач кафедри нових медій Львівського національного університету імені Івана Франка, професор Борис Потятиник. Цей майстер-клас став успішним стартом серйозного проекту факультету журналістики ЗНУ з медіаграмотності.

«У нас на факультеті почав роботу Південноукраїнський центр медіаграмотності, який реалізується за рахунок гранту, наданого посольством США в Україні факультету журналістики ЗНУ. Цей грант розрахований до кінця 2015-2016 навчального року. В рамках гранту запланована ціла серія тренінгів, лекцій, зустрічей з відомими журналістами, медіатренерами та експертами з питань медіакритики, медіаосвіти і медіаграмотності. Це дуже серйозний проект, тож запрошуємо усіх до нас», – розповіла викладач факультету журналістики ЗНУ Катерина Сіріньок-Долгарьова.

Лекція гостя ЗНУ виявилася цікавою не тільки для журналістів, яких навчали верифікувати дані, а й для студентів-піарників. Борис Патятиник пояснив їм, як створювати різні містифікації та маніпулювати ЗМІ.

DSCN3432«Містифікація – це пошесть сучасного медіапростору, яка активізувалася з 2005 року, коли соцмережі повністю захопили наше життя. Тож перевірка фактів є одною з головних задач журналіста. Цим дуже ретельно займаються на ВВС та СNN. На жаль, регіональна преса не дуже старана у цьому питанні», – розповів медіакритик.

Професор порекомендував перевіряти фотографії за допомогою Google Images, що допоможе знайти першоджерело фото і дізнатися, чи не було воно «відфотошоплене». З перевіркою відео ситуація складніша. Борис Потятиник рекомендує перевіряти їх хоча б за сайтами погоди. Однак для більш глибокого аналізу він порадив ознайомитися з «Посібником з верифікації» під редакторством Крейга Сільвермана.

«Перивіряти треба навіть, здавалося б, невинні джерела інформації, на кшталт Вікіпедії, адже саме вона дуже часто стає причиною фальсифікації даних. Якщо ви проаналізуєте ту чи іншу статтю в Вікіпедії за допомогою програми Вікісканер, то побачите, скільки інформації там редагують російські спецслужби», – заявив Борис Потятиник.

Далі розпочалася найцікавіша частина лекції, коли на існуючих фейках медіакритик продемонстрував, як фальсифікації впливають на політичне життя або на імідж певних компаній.

Пан Борис навіть розповів про успішні сайти, які спеціально створені для поширення фейків у ЗМІ. Серед них, гумористичний сайт «Репортажист»американське агенство сатиричних новин «The onion» та інші.  

Цікавим сайтом для тих, хто планує створити містифікацію є Lemmetweetthatforyou, за допомогою якого можна створювати фейкові твіти будь-кого, хто зареєстрований у Twitter. 

«Однак піарникам слід пам’ятати, що містифікації досить підступні і можуть зіграти як на руку тим, хто їх використовує, так і вигідно для тих, проти кого вони налаштовані», – сказав професор.

Автор: Марина Ботнарева